30 april 2020

Een treinvrije periode: hoe bereid je dat voor?

Een treinvrije periode: hoe bereid je dat voor?

We gaan grootschalig aan de slag met het spoor. Zo komt er een nieuw spoor en wordt bestaand spoor vernieuwd. Omdat we aan de sporen én het beveiligingssysteem werken, kunnen er geen treinen rijden. Bovendien is het veiliger werken wanneer er geen treinverkeer is. Daarom hebben we tijdens deze werkzaamheden een zogenoemde treinvrije periode.

Geen treinen

Dat is het geval van woensdag 6 mei tot en met woensdag 3 juni. Een maand lang rijden er geen treinen tussen station Groningen en Assen, Weener en Veendam, vanwege werkzaamheden tussen station Groningen en De Vork in Haren. Maar hoe bereid je nou zo’n treinvrije periode, een langdurige buitendienststelling van het spoor, voor?

Opstelterrein De Vork in Haren in aanbouw.
Opstelterrein De Vork in Haren in aanbouw.

Anderhalf jaar

Dat is echt een project van de lange adem, zo vertelt projectcoördinator Jan Schenkel van Strukton. Maar liefst anderhalf jaar heeft het geduurd om deze grote treinvrije periode voor te bereiden. "In oktober 2018 kwamen we voor het eerst met het team bijeen", zegt Jan. "Samen met ProRail en de vervoerders zijn we toen met een gedetailleerde planning begonnen."

Projectcoördinator Jan Schenkel op station Groningen Europapark.
Projectcoördinator Jan Schenkel op station Groningen Europapark.

28,5 dag

Een voorbereiding van anderhalf jaar lijkt misschien lang, maar bij zo'n grote buitendienststelling als deze komt enorm veel kijken. Zo moet je eerst bepalen wat je aan doorlooptijd nodig hebt, oftewel: welke tijd is er nodig om het werk te kunnen uitvoeren? Jan: "Met het oog op de treinreizigers wil je de treinvrije periode natuurlijk zo kort mogelijk houden. Uiteindelijk zijn we op 28,5 dag uitgekomen, waarin we alle werkzaamheden moesten inpassen." Zo'n planning tot stand brengen is nog best een hele puzzel, vertelt de projectcoördinator. "We hebben te maken met maar liefst negen verschillende disciplines die straks aan het werk gaan. Elke discipline heeft zijn eigen planning en werkzaamheden, maar die moeten wel met elkaar stroken. Ik maak er één geheel van en zorg ervoor dat alles volgens de planning verloopt."

Mensen en materialen

En dan ben je er natuurlijk nog niet. Ook moest bepaald worden hoeveel mensen en middelen er nodig zijn. En dat zijn er nogal wat. Zo zijn er rond de 8000 diensten gepland om de werkzaamheden uit te voeren en er zijn zo’n 1000 verschillende machines nodig. En die machines en materialen moesten ook op het juiste moment worden besteld. Daarnaast hoort het regelen van de opslag van materialen in bouwdepots en de nodige vergunning ook bij de voorbereidingen. Dit alles resulteerde uiteindelijk in een gedetailleerde planning.

Werkzaamheden aan opstelterrein De Vork in Haren.
Werkzaamheden aan opstelterrein De Vork in Haren.

Invloed corona

Helaas brak voor de uitvoeringsfase de coronacrisis uit. Welke invloed dat zal hebben op de werkzaamheden is volgens Jan nog lastig te zeggen. Jan: "We hebben onderzocht welke activiteiten anders moeten door corona. Neem bijvoorbeeld het werk aan een bovenleiding. Dat wordt normaal gesproken met een hoogwerker uitgevoerd, waarop twee mensen staan. Nu kan er slechts één persoon op de hoogwerker, maar dat betekent wel dat er een tweede hoogwerker bij moet komen. Er moet dus extra materieel ingezet worden."

Teamprestatie

Toch is er alle vertrouwen in een goede afloop. Jan: "We hebben met het plan een hele solide basis om het werk goed te kunnen uitvoeren. Eventuele kleine vertraging kunnen we gelukkig opvangen, omdat we tijdbuffers hebben ingebouwd. Daarnaast is het team waarmee we werken gewoon heel positief, dat werkt erg prettig. Als we straks alle werkzaamheden hebben volbracht ondanks corona, mogen we extra trots zijn op deze teamprestatie."