Spring naar inhoud

3 juni 2025

Busonderdoorgang veel sneller op zijn plek dan gedacht

sizes="100vw"

Het middenstuk van de busonderdoorgang bij het hoofdstation is veel sneller op z'n plek dan gedacht. Om 10.00 uur begon het 'inrijden van het bouwwerk': millimeter voor millimeter ging de spoormoot, het middenstuk, naar de plek waar die hoort. Die klus was binnen een uur gepiept: daarna werd de spoormoot nog naar beneden gebracht.

Alles ging voorspoedig en de klus was zo klaar. Afgelopen woensdag is er een uitgebreide test gedaan. De goede voorbereidingen hebben zeker bijgedragen aan de snelle plaatsing op vrijdag 30 mei 2025.

Werkzaamheden

Nu het middenstuk op zijn plek staat, zal hierbinnen de vloer gestort worden. Daarna wordt rondom het middenstuk de grond aangevuld, vindt grondverbetering plaats, worden de damwanden van de bouwkuip verwijderd en wordt alles gereed gemaakt om de ballast en spoorstaven over de nieuw gerealiseerde onderdoorgang aan te leggen. Dit alles gebeurd nog in de buitendienststelling, waarna op 13 juli de treinen er overheen zullen rijden. 

Onderdoorgang naar busstation

De onderdoorgang is nodig, omdat het busperron verhuist naar de zuidkant van het station. Naar verwachting vertrekken de bussen vanaf juni 2026 aan de zuidzijde vanaf het nieuwe busperron. Het perron is bereikbaar via de reizigerspassage. Er wordt nog een jaar gebouwd, voordat de nieuwe onderdoorgang echt gebruikt kan worden. 

Voorbereidingen

De ingang aan de centrumzijde moet na de buitendienststelling nog worden gebouwd. Ook moet deze toerit nog worden aangesloten op de Stationsweg. Daarna moet de tunnel nog worden afgewerkt. Er komt een asfaltweg in en er moet verlichting worden aangebracht. Ook moet het busperron aan de zuidzijde nog worden afgebouwd.