Noordzijde station Groningen

Noordzijde station Groningen

De voorzijde van het station wordt ook aangepakt als onderdeel van de plannen van Groningen Spoorzone. Daarmee moet het gebied aantrekkelijker worden en moet er een goede verbinding met de binnenstad komen. Samen met NS Vastgoed BV, hoofdeigenaar van de noordzijde, neemt de gemeente het initiatief tot herontwikkeling van de noordzijde.  

Ruimtelijk ontwerp

Voor het hele voorplein van het monumentale stationsgebouw stellen we de komende jaren een integraal ruimtelijk ontwerp op. Daarbij komen alle functies aan bod, zoals de mogelijkheid om te verblijven op het voorplein en de oversteekbaarheid van de Stationsweg van en naar de Werkmanbrug. 

Er is ruimte voor een intensiever, gemengd stedelijk programma. Het is vooral een werklocatie. Tegelijkertijd is een bredere mix van voorzieningen, wonen en vermaak mogelijk.

Het wordt een groen verblijfsgebied aan het water, logisch verbonden met de binnenstad. Daarvoor is de herinrichting van de Stationsweg nodig.

Stadsbalkon

Het Stadsbalkon heeft een uitgesproken verhard karakter dat niet past bij een goede verblijfsruimte en ligging aan het water. Ook valt er weinig te beleven.

De grote veranderingen in het gebied worden aangegrepen om te onderzoeken hoe het Stadsbalkon en de fietsenstalling ingepast kan worden in de ambities die er zijn met het stationsgebied als geheel.

Nieuwe invulling busstation

Door de verhuizing van de bussen naar de zuidzijde van het station ontstaat aan de noordzijde ruimte voor een nieuwe inrichting, nieuwe openbare ruimte en voor de uitbreiding van het stedelijk programma. Dat kan in combinatie met slopen, herontwikkelen of transformeren van bestaand vastgoed.

Westflank

De westflank van het station gaat over de Kiss+Ride, de taxistandplaats en de fietsflat. In de plannen van Groningen Spoorzone kunnen taxi’s en auto’s straks doorrijden tot onder de perronkappen. De fietsflat krijgt nog een nieuwe plek in het stationsgebied.

Verbinding met de binnenstad

Met de plannen van Groningen Spoorzone wordt het station het visitekaartje van de stad. Om de relatie met de binnenstad duidelijk te maken, willen we het stationsgebied en de binnenstad met elkaar verbinden.