De ondergrondse fietsenstalling aan de voorkant van het stationsgebouw noemen we het Stadsbalkon. Hier is plek voor ongeveer 5.500 fietsen. Het Stadsbalkon blijft behouden in de plannen van Groningen Spoorzone.

Historie

Het Stadsbalkon is ontworpen door architect Kees Christiaanse als onderdeel van ‘Plan Christiaanse’. In dat plan werd het station een levendige en moderne cityhub voor alle soorten vervoer. In 2007 is het Stadsbalkon in gebruik genomen. Sindsdien biedt het plek voor 5.439 fietsen. De fietsenstalling staat 24 uur per dag onder toezicht van toezichthouders. 

Plek in de plannen

In de plannen van Groningen Spoorzone blijft het Stadsbalkon bestaan. De stationshal wordt in ere hersteld en in de toekomst de meest logische route om het station binnen te gaan. De entree naar de voetgangerspassage ligt namelijk recht achter het stationsgebouw. Om te zorgen dat de verbinding met de binnenstad verbetert, wordt het Stadsbalkon op delen aangepast en voetgangersvriendelijker ingericht.