Naast de voetgangerspassage komt een fietstunnel te liggen. Hierdoor kunnen reizigers snel van hun fiets naar de trein of naar de bus en kunnen fietsers snel van de binnenstad naar de zuidelijker wijken.

Via het Stadsbalkon naar stad

De fietstunnel komt parallel aan de voetgangerspassage te liggen. Het fietspad dat onder de sporen door komt te liggen, sluit aan op de rotonde onder het Stadsbalkon. Om de rotonde verkeersveilig te maken, moet deze een klein stukje opschuiven. Aan de andere kant van het station eindigt de tunnel op een nieuw plein. Om de fietstunnel veiliger te maken, komen er op verschillende plekken zichtlijnen met de perrons en met de voetgangerspassage.

Onderdeel van Groningen Fietsstad

Groningen heeft een uitgebreid fietsnetwerk en het gemeentebestuur geeft de aankomende jaren ruimte aan de fiets. Door de fietstunnel onder sporen door sluiten de wijken in het zuiden van de stad beter aan op het centrum. Naast reizigers met als start- of eindpunt het station, kunnen ook fietsers vanuit het gebied ten zuiden van het station de binnenstad makkelijker bereiken.

Fietsparkeren

De tunnel grenst aan twee grote ondergrondse fietsenstallingen. Aan de ene kant het bestaande Stadsbalkon met ruimte voor bijna 5.500 fietsen. Aan de andere kant van de tunnel komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling.

Impressie van hoe de fietstunnel eruit zou kunnen komen te zien.
Impressie van hoe de fietstunnel eruit zou kunnen komen te zien.

Veelgestelde vragen

  • Hoe komt de fietstunnel eruit te zien?

    Op dit moment weten we nog niet hoe de fietstunnel er precies uit komt te zien. Zodra er een aannemer bekend is, gaat hij samen met een architect aan de slag om een ontwerp te maken.

  • Komen er ook meer fietsparkeerplekken in het stationsgebied?

    Op het station is veel vraag naar stallingsruimte voor de fiets. Daarom zijn ook meer parkeerplekken voor fietsen onderdeel van het project. In de aankomende jaren komen er 8000 fietsparkeerplekken bij.