Meer sporen en perrons

Meer sporen en perrons

Op dit moment is station Groningen een kopstation. Dat betekent dat een treinreis altijd begint of eindigt op het Hoofdstation of dat reizigers altijd moeten overstappen. Maar na de ombouw van het station rijden de regionale treinen door. Zo kunnen reizigers vanuit Veendam blijven zitten tot Delfzijl of instappen op station Roodeschool en pas weer uitstappen op station Nieuweschans.

Nieuwe sporen lay-out

In de nieuwe situatie telt het Hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. De eerste drie sporen zijn dan voor regionale treinen naar Leeuwarden, Roodeschool en de Eemshaven, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Dit zijn de sporen aan de kant van het stationsgebouw. Op de zuidelijke vier sporen staan de treinen van NS in de richting van Zwolle. In de spits rijden vier treinen per uur tussen Groningen en Assen.

Een overzicht van hoe de sporen eruit komen te zien in de nieuwe situatie. De drie sporen aan de kant van het stationsgebouw zijn voor regionale vervoerders. De vier achterste sporen voor treinen van NS.
Een overzicht van hoe de sporen eruit komen te zien in de nieuwe situatie. De drie sporen aan de kant van het stationsgebouw zijn voor regionale vervoerders. De vier achterste sporen voor treinen van NS.

Perronplein achter het stationsgebouw

De eerste sporen direct achter het stationsgebouw worden gedempt. Daardoor ontstaat een ruim perronplein voor reizigers. Dit plein wordt een aangename plek om te verblijven, met een ruim aanbod aan voorzieningen. Het plein heeft een monumentale sfeer en biedt uitzicht op de treinen en het oude stationsgebouw. Reizigers vinden hier de meest actuele reisinformatie over het openbaar vervoer, maar ze kunnen ook een kopje koffie drinken

Veelgestelde vragen

  • Welke winkels vind ik straks op het station?

    Alle detailhandel en winkels op perronpleinen zijn onderdeel van NS Stations. Op basis van de veranderende behoeften van reizigers wordt steeds gekeken naar de gewenste formules en voorzieningen op het station. Op dit moment is het nog te vroeg om te bepalen wat dan nodig is.

  • Hoe kom ik straks op het juiste perron?

    Reizigers kunnen de perrons straks op drie manieren bereiken. De voetgangerstunnel onder het spoor geeft met lift, trap of roltrap toegang tot het perron. Op de manier maken we de perrons voor iedereen veilig toegankelijk.

  • Hoeveel wissels komen er in de nieuwe situatie?

    In de nieuwe situatie komen er minder wissels in de directe omgeving van het station dan nu. Dat scheelt in geluid en ook in mogelijke storingen. Doordat het opstelterrein naar Haren is verhuisd, zijn in Groningen minder wissels nodig.