22 maart 2023

Operatie Bouwkuip - Maart 2023

Operatie Bouwkuip - Maart 2023

Tijd voor een update! We nemen je graag mee voor een rondje in de bouwkuip en blikken terug op het werk dat de afgelopen tijd is gedaan. Van wapening vlechten tot beton storten en van bouwkuipen graven tot groutankers boren en afspannen.

Beton en bussen

Ga je aan de rand van de bouwkuip aan de kant van de Achterweg staan, dan kijk je in de bouwkuip op de plek waar straks het busstation komt. Het busstation bestaat straks uit twee busdekken, een ten noorden van het eilandperron en een ten zuiden ervan. Daar zijn wapeningsvlechters op het moment druk bezig met wapeningsstaal klaarmaken, voordat we het beton storten.

Het vlechten van dit staal is werk dat met de hand gebeurt. En deze wapeningsvlechters, zoals we die noemen, komen vanuit alle hoeken van de wereld. Als je goed kijkt, zie je op hun bouwhelmen vlaggetjes staan. Die vlaggen geven aan welke taal iemand spreekt.

De plek van het toekomstige busstation, in de verte zie je een trein op spoor 7/8.
Het toekomstig busstation, waarbij busdek zuid komt ter hoogte van de pilaren en busdek noord ter hoogte van het oranje wapeningsstaal.
Wapeningsstaal ter hoogte van busdek noord.
Betonvlechters met vlaggetjes op hun helmen die aangeven welke taal ze spreken.

Reizigerspassage in wording

De aannemer is aan de noordzijde vooral druk met de bouwkuip graven. Dat is de plek waar straks onder meer de reizigers onder de sporen door kunnen lopen naar de perrons voor treinen en bussen. Aan de zuidzijde van de bouwkuip is nu een tijdelijke kuip gemaakt, die noemen we 1C. Die vormt straks de tijdelijke in- en uitgang voor voetgangers van het station. Het verschil tussen de vloer en het maaiveld is op het moment vijf meter diep.

Aan de noordkant kunnen voetgangers straks vlak achter de hoofdingang van het stationsgebouw met de trap of lift naar boven en beneden. Zo’n plek voor trappen, roltrappen en liften noemen we een stijgpunt. Deze stijgpunten zijn er ook om straks de perrons te kunnen bereiken.

Tijdelijke bouwkuip 1C, de tijdelijke in- en uitgang voor de reizigerspassage.
Het noordelijk stijgpunt pal achter de deuren van de hoofdingang van het stationsgebouw, onder de grote ramen.
In het verlengde van het oude seinhuis stijgpunt 1, dat is de plek waar reiziger straks naar de treinperrons kunnen.
De stalen damwand aan de zuidkant van de bouwkuip. De planken zijn 16 meter lang en de ontgraving is vijf meter diep.

Ver onder de grond

In de eindsituatie zijn er twee verdiepingen onder de grond. Op de alleronderste -2 verdieping komt een fietsenstalling met plek voor zo’n 6.500 fietsen. Op de -1 verdieping komt de reizigerspassage en een fietspad die onder de sporen en de busdekken door lopen. Om de onderdoorgang licht te maken en veilig te laten voelen, leggen we op verschillende plekken glasplaten om het licht door te laten.

Om ervoor te zorgen dat de gebouwen rondom de bouwkuip stevig blijven staan, plaatst de aannemer groutankers. Dat zijn verankeringselementen die ervoor zorgen dat de diepwanden aan de noordzijde op hun plek blijven staan en de bouwkuip intact blijft. De groutankers die we hier gebruiken zijn tot wel 44 meter lang.

Tussen de houten schotten komt straks het nieuwe perron met glasplaten voor een doorkijk naar de reizigerspassage.
Vanuit onder de grond, op verdieping -1. Je staat hier onder het spoordek.
De gele machine maakt de tunnel waarin de groutankers komen.
De boorkoppen waarmee het boorgat voor de groutankers worden gemaakt.

Buschauffeursverblijf

Ook boven de grond wordt er werk verzet. Wie aan de Achterweg loopt, ziet daar het skelet van het buschauffeursverblijf. Naast een rust- en verblijfruimte voor pauzerende chauffeurs, is dit gebouw ook de plek voor verschillende transformatoren. Die zorgen er straks voor dat alles wat stroom nodig heeft op het station daarvan wordt voorzien. Denk dan aan verlichting, informatieborden en de roltrappen.

Het skelet van het buschauffeursverblijf.
De ruimtes waar straks de transformatoren komen te staan.