Operatie Groningen Spoorzone afgerond

Van Blauwe Brug tot busonderdoorgang
Zondag 13 juli is het vernieuwde station Groningen officieel in gebruik genomen. Daarmee kwam na 64 dagen een einde aan de grootschalige Operatie Groningen Spoorzone. Een intensieve periode waarin geen of minder treinen van, naar of via Groningen reden. Wat is er gebeurd, wat is er gebouwd en wat heeft het opgeleverd?
Van 10 mei tot en met 12 juli lag het treinverkeer rond station Groningen stil. In die periode is met man en macht gewerkt aan een toekomstbestendig station en een betere bereikbaarheid voor de stad en regio. De Blauwe Brug verdween, het middenstuk van de busonderdoorgang werd op zijn plek gereden, perrons werden vernieuwd en de sporen volledig opnieuw aangelegd. Ook onder de grond is hard gewerkt aan een prachtige reizigerspassage. Kabels, leidingen en funderingen voor installaties werden aangelegd en gebouwd. En, misschien wel het belangrijkste: de doorkoppeling is nu mogelijk. Groningen is niet langer een eindstation.
Wat is er gebouwd?
Aannemer Strukton Rail en Strukton Civiel hebben samen met Anton Rail en vele onderaannemers flink wat meters gemaakt: letterlijk en figuurlijk. Wat is er allemaal opgeleverd?
- Nieuwe perrons met moderne voorzieningen en duurzame perronkappen.
- Historische perronkappen gereviseerd en teruggebracht.
- Een tijdelijke busbuffer aan de oostzijde van het station.
- Een heringerichte reizigerspassage met kaartautomaten, poortjes en informatiezuilen.
- Nieuwe seininstallaties, wissels en bovenleidingen.
- Een nieuwe busonderdoorgang, waarvan het middenstuk (de ‘spoormoot’) 30 meter lang is en 3.500 ton weegt.
- Alle commerciële ruimtes op het perronplein.
- De toekomstige fietstunnel.
Verder is er hard gewerkt aan de eerste stappen voor:
- Een nieuwe busonderdoorgang, waarvan het middenstuk (de ‘spoormoot’) 30 meter lang is en 3.500 ton weegt.
- Alle commerciële ruimtes op het perronplein.
- De toekomstige fietstunnel.
“Wat we hier in 64 dagen hebben gerealiseerd, is indrukwekkend. Deze operatie laat zien wat er mogelijk is als provincie, ProRail, gemeente, ministerie van IenW, vervoerders en aannemers samen optrekken voor een bereikbaar en toekomstbestendig Groningen.”
Danou Veenhof, ProRail regiodirecteur
Klaar voor de toekomst
Het vernieuwde station is comfortabeler, overzichtelijker. Treinen kunnen nu doorrijden. De reizigerspassage zorgt voor een betere doorstroming. Het hele stationsgebied voelt ruimer en moderner aan. Nog niet alles is af. De werkzaamheden aan het busstation gaan de komende maanden nog door. En ook aan de fietstunnel wordt nog een aantal jaar gewerkt. Maar met de opening van het vernieuwde station is een belangrijk deel van de nieuwe spoorzone opgeleverd.
Operatie Groningen Spoorzone in cijfers
- 10,5 kilometer spoorstaven aangebracht
- 7500 dwarsliggers gelegd
- 22.000 ton ballast aangebracht
- 20 definitieve nieuwe wissels geplaatst
- Meer dan 18.000 m² perronverharding verwijderd en opnieuw aangelegd
- 6500 m² aan natuursteen geplaatst in de reizigerspassage
- 25.000 diensten gewerkt, wat neerkomt op meer dan 20.000 manuren
- Per dienst waren er tussen de 300 en 400 mensen per dag aanwezig, 24/7
- Meer dan 75.000 flesjes water opgedronken
- Zo’n 12.000 voertuigbewegingen om het werk uit te voeren
- Tijdelijk 300 extra OV-fietsen op Europapark