Spring naar inhoud

2 december 2025

Werkzaamheden op het huidige perron voor fietstunnel

sizes="100vw"

In december en januari hebben we ruimte nodig op het perron om wanden aan te brengen in de fietstunnel. Dat gebeurt in het stuk dat aan het monumentale station grenst. Daarvoor worden in verschillende delen stukken van het perron afgezet en zijn de winkels minder goed bereikbaar vanaf het vernieuwde station. 

Voor de reiziger betekent dit dat er minder ruimte is op het perron om tussen het oude busstation en de nieuwe trappen van de reizigerstunnel te lopen. Ook verschilt die route per week. Op het perron zelf wordt dit duidelijk gemaakt door middel van borden.

Soorten wanden

De nieuwste wanden van de fietstunnel worden aangebracht met een hoge stelling; materieel dat geschikt is voor het soort wand dat we hier willen bouwen. Dat zijn zogenaamde CSM-wanden. Een CSM-wand is een Cutter Soil Mixing wand, die wordt toegepast bij spoor- of bouwwerkzaamheden. Het is een wandconstructie die ondergronds wordt aangebracht voor grond- en waterkering. De CSM-wanden maken rechte betonnen wanden in de grond: dus een soort bouwkuip.

Waarom nu?

De hoge stelling waarmee dat gebeurt is een CSM-machine en die heeft ruimte nodig. Die ruimte is er nu nog, nu er nog geen perronkappen op dat gedeelte van het perron geplaatst zijn. Die perronkappen wil de aannemer wel graag plaatsen en daarom is het handig om de CSM-wanden eerst aan te brengen met de hoge CSM-machine. Daarna gaat het perron weer dicht en kunnen de perronkappen aangebracht worden.

Locatie

Deze CSM-wanden komen op het deel tussen de nieuwe commerciële ruimte en het monumentale gebouw, dus op het perron. Bij Spoorzone-projecten wordt vaak gekozen voor CSM-wanden, omdat de methode trillingvrij en geluidsarm is, wat prettig is voor de buren en ook fijn voor het al gebouwde werk en het spoor.

Verschillende looproutes

Het bouwen van de CSM-wanden gebeurt in twee fases, omdat de reizigers omgeleid moeten worden. We bouwen eerst de zuidelijke helft van de wanden, zodat de reizigers via de noordelijke helft kunnen lopen. Daarna draaien we het om en bouwen we de noordelijke helft, zodat de reizigers via het zuidelijke looproute over het perron kunnen lopen. Op het station zal dit duidelijk worden aangegeven met bebording en wijst het zich vanzelf.

Winkels en horeca bereikbaar

Een aantal winkels of horeca zijn daardoor minder goed bereikbaar vanaf het nieuwe perron. Ze zijn óf via een doodlopend pad óf via het oude stationsgebouw wel goed bereikbaar.

Planning

De opbouw begint eind november en de werkzaamheden zelf starten in december en duren enkele weken. De planning van de fietstunnel is nog niet bepaald. Op dit moment wordt er nog steeds gerekend en getekend aan een manier om de fietstunnel onder het monumentale stationsgebouw door te laten lopen. Aangezien dit van historisch belang is, is veel tijd nodig om dit zorgvuldig te doen. Ook de planning van dit proces zelf is nu nog niet te overzien.

Looproute fase 1
Looproute fase 1
Looproute fase 2
Looproute fase 2