Spring naar inhoud

6 november 2025

Scheidingswanden tussen bus en spoor

sizes="100vw"

Rond het hoofdstation in Groningen werken we hard aan een veiliger stationsgebied. Zowel ten noorden als ten zuiden van het busstation komen stevige scheidingswanden. Deze wanden zorgen ervoor dat de bussen en treinen straks strikt gescheiden blijven. Zo kan er geen enkele bus per ongeluk op het spoor rijden.

Veiligheid

De wanden vormen een zogeheten voertuigkerend systeem, een stevige barrière die de boel veilig houdt. Om de wanden goed te verankeren moeten er damwanden de grond in. Dat betekent dat er in de komende weken, vanaf begin december, heiwerkzaamheden plaatsvinden. Wie in de buurt woont, zal het waarschijnlijk merken: het geeft geluid en soms wat trillingen. 

Weet je nog?

Dit is niet de eerste keer dat we werkzaamheden aan de scheidingswand uitvoeren. In eerdere berichten is te lezen dat we bezig waren, maar het was nog niet helemaal klaar. We gaan nu door om het af te maken. Klik op de links voor de nieuwsberichten:

Funderingspalen de grond in › Groningen Spoorzone

Een stevige fundering voor station Groningen › Groningen Spoorzone

Waarom doen we dit?

Het station wordt de komende jaren hét knooppunt van noordelijk Nederland. Met meer treinen, meer bussen en beter overstappen. Om dat allemaal soepel te laten verlopen, moeten spoor- en busgebied duidelijk van elkaar gescheiden zijn. De nieuwe wanden maken dit mogelijk.

Kortom, straks hebben we een mooier en veiliger station voor iedereen die in Groningen reist, woont of werkt.

Het betreffen de werkzaamheden in het oranje vlak. Het rode deel is al aangebracht. Het groene deel volgt later in 2026.
Het betreffen de werkzaamheden in het oranje vlak. Het rode deel is al aangebracht. Het groene deel volgt later in 2026.