12 maart 2019

Van PostNL tot puin: De sloop verloopt voorspoedig

Van PostNL tot puin: De sloop verloopt voorspoedig

De sloop van het PostNL-gebouw nadert zijn einde. Sloopaannemer Dusseldorp is inmiddels negen maanden aan het werk aan de Achterweg. Van de toren is weinig meer over. Een kijkje achter de bouwhekken. 

Toren met de grond gelijk

De afgelopen twee maanden werd er hard gewerkt aan de sloop van de toren van het gebouw. Van binnenuit werd het gebouw verdieping voor verdieping gesloopt. Inmiddels is de sloop zo ver, dat het werk vanaf de grond verder kan. Daarom zijn de steigers rondom het gebouw afgebroken en afgevoerd. 

De hoge torenkraan die naast de toren staat heeft zijn werk gedaan. Deze torenkraan was nodig om de grote betonnen panelen aan de gevel van de toren naar beneden te takelen, en om de kleinere kraantjes steeds een verdieping naar beneden te tillen. De kraan wordt binnenkort uit elkaar gehaald en afgevoerd. 

Het sloopterrein vanuit de voormalige toren. Hier stond voorheen de loods.
Het uitzicht vanaf de toren in de richting van het Emmaviaduct.

Verder vanaf de grond

De toren kan nu verder worden gesloopt vanaf de grond. Daarvoor is nu een rupskraan aan het werk, die met een lange giek het gebouw stukje bij beetje sloopt. Voor de veiligheid van het treinverkeer hangt er een ‘springmat’ tussen het spoor en het gebouw. Dat is een grote rubberen mat die alle puin netjes op het sloopterrein houdt. 

Tekst gaat verder onder de foto.

De toren is inmiddels zo ver gesloopt dat het werk vanaf de grond verder kan. Tussen de toren en de sporen hangt een rubberen 'springmat'. Die houdt opspattend puin van de sporen.
De toren is inmiddels zo ver gesloopt dat het werk vanaf de grond verder kan. Tussen de toren en de sporen hangt een rubberen 'springmat'. Die houdt opspattend puin van de sporen.

Brokstukken worden fijngemalen

Met de sloop komen vanzelfsprekend veel puin vrij. De materialen worden zoveel mogelijk gescheiden en hergebruikt. Zo gaat staal naar een smederij waar ze het smelten voor hergebruik. Alle betonpuin dat is vrijgekomen, wordt fijner gemaald. Het fijngemalen puin kan opnieuw worden gebruikt als bijvoorbeeld fundering onder wegen.

De puinbreker aan het werk. Alle brokstukken worden fijngemalen, waarna het wordt afgevoerd.
De puinbreker aan het werk. Alle brokstukken worden fijngemalen, waarna het wordt afgevoerd.

Afvoer van puin: extra verkeer

Het puin wordt de komende weken afgevoerd met vrachtwagens. Dit zal tijdelijk zorgen voor extra drukte in het gebied. De vrachtwagens rijden over het Emmaviaduct en via het Emmaplein terug naar de Zuidelijke Ringweg.  Ook bij de toren van het PostNL-gebouw wordt verder gewerkt. Na het verwijderen van de betonvloeren in de toren wordt er gesloopt met een kraan met lange giek met een grote betonschaar.

De foto's in de bericht zijn gemaakt door Gerry Piers, uitvoerder bij Dusseldorp.