15 oktober 2019

Werkvoorbereider bij opstelterrein De Vork; Randi Marye

Werkvoorbereider bij opstelterrein De Vork; Randi Marye

Op het bouwterrein bij De Vork zijn vooral mannen van aan het werk. Maar bijna iedere maandag loopt ook Randi Marye er rond. Ze is namelijk werkvoorbereider bij Molhoek-CCT, één van de onderaannemers die werkzaamheden uitvoert voor Groningen Spoorzone. Na haar studie werktuigbouwkunde is ze het ‘spoorwereldje’ ingerold en is ze door het hele land betrokken bij spoorwerkzaamheden. Elke maandag stapt ze om 05.00 uur ‘s ochtends in Brabant in de auto om op tijd bij opstelterrein De Vork in Haren te zijn. Wij liepen met haar mee om te kijken naar de stand van zaken.

De werkzaamheden van Molhoek-CCT

Molhoek-CCT is als onderaannemer van Strukton Rail bij het project Groningen Spoorzone op De Vork onder andere verantwoordelijk voor het inbouwen van overwegen, het aanleggen van de onderbaan van het spoor en de aanleg van servicepaden, riolering en de wegen op het opstelterrein. Hier komt heel wat bij kijken. Er zijn veel verschillende werkzaamheden, uitgevoerd door verschillende techniekvelden, die allemaal in de juiste volgorde moeten plaatsvinden. Randi Marye zorgt voor het overzicht over deze werkzaamheden én voor de coördinatie van de werkzaamheden.

Klaarmaken van de servicepaden

Het huidige opstelterrein achter station Groningen wordt verplaatst naar De Vork in Haren, zodat er ruimte komt voor de veranderingen rond het hoofdstation. Er moet van alles gebeuren om het terrein in Haren gebruiksklaar te maken. “Momenteel zijn we hier bezig met de aanleg van de servicepaden” vertelt Randi Marye in de bouwkeet bij het opstelterrein. “Servicepaden zie je met name op opstelterreinen. Het zijn lange banen waar de treinen binnenkomen voor onderhoud. Hier worden ze schoongemaakt, gewassen, volgetankt… Noem het maar op. Zo’n servicepad loopt tussen twee sporen in, zodat machinisten veilig op- en uit de treinen kunnen stappen.”

“We maken eigenlijk twee opstelterreinen in één: één voor landelijk en één voor regionaal vervoer. Landelijk vervoer heeft bovenleidingen, want die treinen rijden elektrisch. Regionaal vervoer rijdt op diesel. Je ziet daardoor een hele duidelijke splitsing op De Vork. Dat betekent ook dat alle voorzieningen voor de servicepaden dubbel uitgevoerd moeten worden. We zijn al een heel eind: binnenkort worden de servicepaden voor het landelijk vervoer geasfalteerd, maar voor het zover is moet al het voorwerk zeker weten gedaan zijn.” 

De puzzel van werkzaamheden bewaken

De planning van de werkzaamheden komt ontzettend nauw. “Je bent één ding aan het maken, maar er komen heel veel verschillende disciplines bij kijken. We zetten bijvoorbeeld samen met de discipline installatietechniek de fundatie voor de kasten in de servicepaden. Deze kasten moeten voeding hebben en dat betekent dat er kabels aangelegd moeten worden. Dit moet gebeuren voordat we beginnen met het opbouwen van de servicepaden. Als de servicepaden klaar zijn en er blijkt toch een onderdeel te missen, dan moet alles opengebroken worden. Dat wil je natuurlijk niet.” 

“Naast het zetten van de fundatie leggen we ook een rioleringsstelsel aan, want het vuile water van de servicepunten moet afgevoerd kunnen worden. Daarnaast voorzien we de verholen goten van een drainagesysteem om regenwater af te voeren. Zo voorkomen we dat het water het spoor in loopt. Verholen goten zijn betonblokken met een uitsparing waar een laddertje door kan rijden. Hiermee kun je langs de treinen rijden en op iedere willekeurige plek makkelijk de trein instappen om deze van binnen schoon te maken.” 

Na het asfalteren, dat de komende dagen plaatsvindt, zijn de werkzaamheden voor de servicepaden klaar. Het opstelterrein wordt half 2020 in gebruik genomen.

Het plaatsen van de verholen goten.
Dit is nou zo'n verholen goot.
De putten van de riolering.
Op deze plek komt een servicekast.
Dit zijn tankplaten waar treinen straks afgetankt kunnen worden.