Spring naar inhoud

20 juni 2025

Werkzaamheden aan de Esperantotunnel

sizes="100vw"

Maandag 23 juni starten we met Groningen Spoorzone aan werkzaamheden rondom de Esperantotunnel. Het goede nieuws: fietsers kunnen de tunnel blijven gebruiken terwijl wij daar aan het werk zijn. Het minder goede nieuws: andere wegen zijn wel afgesloten, omdat we daar met bouwverkeer langsrijden.

Waarom werkzaamheden?

De Esperantotunnel is net geopend door Aanpak Ring Zuid en nu gaan wij van Groningen Spoorzone daar alweer aan het werk. Wij krijgen daar veel vragen over. Vorig jaar in november ontstonden er zinkgaten in het spoor tijdens het opbouwen van de grond rondom de fietstunnel. Dat is tijdelijk opgelost. Omdat dat niet veilig genoeg is voor jarenlang intensief gebruik van het spoor moet dit hersteld worden, zodat het weer voldoet aan de regelgeving. Omdat de treinen toch al niet rijden, tussen Station Europapark en Station Groningen, is dit een goed moment om dat te doen. Hierdoor wordt een nieuwe stremming later in het jaar voorkomen. 

Dag en nacht werkzaamheden

Vanaf maandag 23 juni 2025 werken onze aannemers aan de Esperantotunnel. Tijdens de werkzaamheden blijft de Esperantotunnel beschikbaar voor fietsers. Wel worden de Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom ter hoogte van de Esperantotunnel afgesloten, omdat er ruimte moet worden gecreëerd om de werkzaamheden uit te voeren.

Planning

In de periode van 23 juni tot 27 juni vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats, zoals het aanleggen van een tijdelijke weg om de bereikbaarheid te garanderen en de inrichting van het bouwterrein. De meest ingrijpende werkzaamheden vinden plaats van 27 juni tot en met 30 juni. In deze periode wordt het spoor ontgraven en opnieuw opgebouwd. Deze werkzaamheden worden overdag én ‘s nachts uitgevoerd. Vanaf 1 juli wordt de omgeving van het spoor weer hersteld. De verwachting is dat op 11 juli de Verlengde Lodewijkstraat weer beschikbaar is en op 19 juli de Helperzoom.

Impact op u als buur, automobilist of fietser

Buren 

Omdat onze aannemers dag en nacht werken, kan het zijn dat u ons vooral in de nacht meer hoort. Wij hopen dat u zich daar op een of andere manier op kunt voorbereiden, want we weten van eerdere werkzaamheden dat het heel vervelend voor uw dag- en nachtrust is. Als het anders had gekund, dan hadden we dat gedaan. We doen natuurlijk wel ons best om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Fiets

  • De Esperantotunnel blijft open voor fietsers.
  • De tunnel onder Station Europapark gaat dicht voor fietsers. Dat is vanwege de veiligheid tussen fietsers en voetgangers, en om incidenten te voorkomen. Lopend kan men er wel langs, en dus ook met de fiets aan de hand.
  • Aan beide kanten van het spoor blijven fietsenstallingen. Aan de Helperzoom-kant is doorgaans meer ruimte, bovendien komen daar extra fietsenrekken.
  • Fietsers moeten ter hoogte van de Verlengde Meeuwerderweg en de Esperantostraat een kleine omweg maken richting Station Europapark (of andersom). De Verlengde Lodewijkstraat is afgesloten voor fietsers. De fietsparkeerplaats wordt verplaatst naar het Helperpark.
  • Fietsers aan de Helperzoom-kant krijgen een tijdelijk fietspad bij DUO langs om op de Hereweg te komen.

Automobilist

Er zijn al enkele wegen afgesloten vanwege onze werkzaamheden en dat blijft zo. DUO blijft bereikbaar vanaf de Waterloolaan. Daarnaast worden enkele wegen afgesloten, omdat die wegen door het bouwverkeer worden gebruikt. Er staan verkeersregelaars. 

Bouwverkeer

De Verlengde Lodewijkstraat en de Oosterweg worden gebruikt voor bouwverkeer aan de oostkant van het spoor. De Helperzoom wordt gebruikt voor bouwverkeer aan de westkant van het spoor.

Bussen

De treinvervangende bussen rijden vanaf 24 juni anders dan de afgelopen weken. Zij zullen via de Boumaboulevard van en naar Station Groningen rijden. Er stoppen geen treinvervangende bussen meer op de Helperzoom. Die halte wordt verplaatst naar de Boumaboulevard.

Resultaat

Na 13 juli 2025 zijn twee van de vier hoofddoelen van de verbouwing te gebruiken: de reizigerspassage is dan klaar, net als de doorkoppeling van de rails. Het herstel van de Esperantotunnel is dan ook ,dankzij uw geduld, gereed.

Na 18 juli 2025 hebben we dan nóg twee doelen om te halen: het busstation -waarvan de busonderdoorgang nu al wel gerealiseerd is- en de fietstunnel. Daar wordt de komende maanden verder aan gewerkt. Voor het busstation geldt dat we verwachten die halverwege 2026 in gebruik te nemen. Aan het ontwerp van de fietstunnel wordt nog hard gewerkt.