24 april 2024

Droge voeten in de busonderdoorgang

Droge voeten in de busonderdoorgang

Afgelopen week is de busonderdoorgang leeggepompt. De stort van het onderwaterbeton was goed geslaagd en de vloer is uitgehard. Dus kon het water worden weggepompt. Dat betekent droge voeten!

Waarom was het nat?

De busonderdoorgang stond onder water om voor voldoende tegendruk te zorgen voor de zijwanden van de bak. Nu de vloer er in zit, geeft die voldoende druk voor de zijwanden. De aannemer is nu gestart met het storten van de uitvullaag.

Uitvullaag voor werkvloer

De uitvullaag is een soort toplaag van het onderwaterbeton. De functie ervan is om het onderwaterbeton glad te maken. Zo ontstaat een vlakke werkvloer voor de betonwerkzaamheden. In totaal gebruiken we hiervoor 109m3 beton. De uitvullaag is de aftrap voor de eerste 'droge' betonwerkzaamheden. Daarmee worden voor het eerst de contouren van de tunnel zichtbaar.

Belangrijk vlak

Het is belangrijk dat de werkvloer vlak is voor de bekisting. Die bekisting is nodig voor het vlechten van de wapening voor het beton. Dat doen staalvlechters nu. De eerste resultaten van het werk zijn al te zien op de vloer van de zuidelijke toerit.

Tunnel in tunnel

In deze bouwkuip bouwt de aannemer het spoorkruisende deel van de busonderdoorgang. Dat is het middelste deel van de busonderdoorgang. Tijdens de lange buitendienststelling in 2025 wordt dit deel op de juiste plek geschoven. Na de 51-daagse buitendienststelling in 2025 wordt de noordelijke toerit voor de busonderdoorgang gebouwd.