20 maart 2024

Stort onderwaterbeton in busonderdoorgang

Stort onderwaterbeton in busonderdoorgang

Op donderdag 21 maart 2024 storten we de vloer van de zuidelijke toerit van de busonderdoorgang. Ter hoogte van de Achterweg/Viaductstraat wordt dan in een dag tijd zo’n 1.000 m3 onderwaterbeton gestort. Dit kan enige overlast veroorzaken. 

De zuidelijke toerit van de busonderdoorgang wordt voorzien van een vloer. Net als in de grote bouwkuipen tussen en achter de sporen, gebruiken we ook hier onderwaterbeton. Dat is een speciaal soort beton dat onder water kan uitharden. Het is nodig om de bouwkuip onder water te laten staan, om voldoende tegendruk voor de wanden te creëren. Zodra de vloer is uitgehard, wordt de bouwkuip leeggepompt. 

1.000 m3 beton in 14 uur

Zo’n soort vloer van onderwaterbeton moet in één keer worden gestort. Zo voorkomen we dat er naden in de vloer ontstaan. De aannemer start om 06.00u met storten. De stort moet uiterlijk om 23.00u klaar zijn. We verwachten dat de werkzaamheden eerder zijn afgerond. Er zijn gedurende de stort duikers in het water aanwezig om de stort te begeleiden en te controleren of alles goed gaat. Er zijn een betonpomp en betonmixers aanwezig om het werk te verrichten. Deze machines maken geluid dat voor enige overlast kan zorgen.

Vloer erin, water eruit

Zodra de vloer erin ligt en is uitgehard, wordt de bouwkuip van de zuidelijke toerit leeggepompt. Halverwege april verwachten we dat de kuip leeg is. De aannemer gebruikt de bouwkuip dan als locatie om het middelste deel van de busonderdoorgang te bouwen. Het middelste deel noemen we ook wel het spoorkruisende deel. Dat is het stuk waar straks de sporen op komen te liggen. Dit deel wordt tijdens de 51-daagse buitendienststelling in 2025 op de juiste plek gereden.