23 juni 2022

Metamorfose van het Stationsgebied tot een levendig stadshart

Metamorfose van het Stationsgebied tot een levendig stadshart

Veel mensen denken bij het Stationsgebied Groningen meteen aan Spoorzone. Maar er is meer. Want vanwege dit project ontstaat er zowel aan de zuidkant als aan de noordkant ruimte om het gebied opnieuw in te vullen. Als het aan projectmanager van het Stationsgebied Wim Kamminga van de gemeente Groningen ligt, dan wordt het stationsgebied een gastvrije entree en een aantrekkelijk en levendig nieuw stadshart. Waar veel te beleven is en waar wonen, werken, winkelen, cultuur, evenementen en recreatie bij elkaar komen.

Wat is jouw beeld van het stationsgebied over 15 jaar?

Over 15 jaar is het een gebied waar veel gebeurt en waar het leuk is om te zijn. Iedereen wil hier graag naar toe en het is er gezellig druk. De voorzijde van het station is veranderd in een prachtig plein met veel groen en leuke objecten, waar kinderen op kunnen klauteren. Er is groen wandelgebied en er zijn leuke zitjes aan het water gemaakt. Reizigers kunnen gemakkelijk te voet van en naar bussen en treinen. En auto´s zie je niet meer in het gebied.

En als je naar de zuidkant kijkt?

Dat is de zonzijde van het station. Daar zie ik een gebied voor me dat in het teken staat van ontmoeting, levendigheid en mooie bijzondere gebouwen. Je kunt er wonen, werken, maar vooral ook beleven: cultuur, horeca, evenementen en recreatie. Het nieuwe culturele centrum krijgt hier een plek. Een groen plein verbindt de verschillende functies aan elkaar en vormt een gastvrije toegang tot het station.

Het stationsgebied krijgt dus een metamorfose tot een nieuwe stadsentree?

Jazeker, het gebied wordt een visitekaartje voor de stad. De binnenstad begint straks al bij het station. Via een gastvrije en groene route langs het Groninger Museum lopen het stationsgebied en de binnenstad op een natuurlijk manier in elkaar over. Zo wordt het een nieuwe entree tot de stad. Ook de Rivierenbuurt en de Grunobuurt komen direct aan het station te liggen. Vanuit de bus en de trein loop je over het nieuwe plein zo naar het Stadspark toe. De fietsroutes tussen de stadsdelen maken we logischer en aantrekkelijker. Al met al krijgt het stationsgebied op deze manier een centrale ligging in de stad.

Hoe zal dat voor de auto zijn?

We gaan het Emmaviaduct zo aanpassen dat alle bussen die uit het zuiden komen worden aangesloten op het nieuwe busperron en dat de auto’s uitkomen in de nieuwe parkeergarage aan de zuidzijde. Door het autoverkeer allemaal aan die kant af te wikkelen, kunnen we het stationsgebied autoluw maken. En doordat de zuidelijke ringweg qua uiterlijk ook wordt aangepast, is de entree tot de stad voor de automobilisten straks heel herkenbaar.

Dit zijn grote ambities, hoe ga je dat voor elkaar krijgen?

Dat willen en kunnen we niet alleen. We gaan bij het maken van de plannen optrekken met de partijen die betrokken zijn, zoals NS en andere eigenaren van de gebouwen die er nu staan. En ook de omwonenden, inwoners van de stad en reizigers krijgen een stem in hoe we bijvoorbeeld het noordplein en zuidplein gaan invullen. We gaan oproepen om mee te denken over de invulling en het gebruik van het gebied. Dat wordt een mooi proces!

Wat gebeurt er op dit moment?

Het maken en realiseren van plannen vergt heel veel voorbereiding. Op dit moment zijn we aan het denken, uitzoeken, tekenen en praten met alle partijen in het gebied. Wat zijn de plannen van iedereen? Hebben we gezamenlijke ambities? Hoe kunnen we elkaar versterken?

Wanneer is het klaar?

Op dit moment wordt binnen het project Spoorzone hard gewerkt aan het hoofdstation, de nieuwe sporen en het busstation. Op het moment dat we het busstation kunnen verplaatsen naar de zuidzijde kunnen we beginnen om het plan te realiseren. Voordat alle plannen ook echt zijn uitgevoerd zijn we zo tien tot vijftien jaar verder.

Wat heb je nodig om plannen te maken die we ook echt gaan realiseren?

Geloof dat het stationsgebied echt iets kan toevoegen aan de stad. Dat we samen de ontwikkeling voor ons zien en erin willen investeren. Niet alleen op het gebied van verbinding, maar ook als een nieuw stadshart en een volwaardige ontvangst- en ontmoetingsruimte. Dat zal niet van vandaag op morgen geregeld zijn. Maar als je geloof in het gebied hebt en je deelt de ambities, dan gaat dat uiteindelijk zeker lukken!