28 november 2023

Nat ontgraven in de busondergang

Nat ontgraven in de busondergang

Op de plek van de nieuwe busonderdoorgang ter hoogte van de Viaductstraat en Achterweg, maken we opnieuw een bouwkuip. Een kleinere dit keer, waar straks de bussen onder de grond verdwijnen en de sporen kunnen kruisen. 

Droog en nat ontgraven

In september zijn ter hoogte van de blauwe brug de damwanden voor de zuidelijke toerit van de busonderdoorgang op hun plek gezet. Binnen deze damwanden wordt zand ontgraven, waardoor een bouwkuip ontstaat. Dit ontgraven gebeurt op twee manieren, droog en nat.

Het zand tussen de damwanden is de afgelopen week met graafmachines droog ontgraven, tot zo’n twee meter diep. Hierna gaan we nat ontgraven. De kuip is gevuld met water om tegendruk te creëren voor de wanden. Dit is nodig omdat de grond buiten de kuip anders te zwaar op de wanden drukt. Nat ontgraven doen we tot zes meter en gebeurt in de periode tot en met half december 2023. 

Afvoeren zand

Al het zand dat vrijkomt met nat ontgraven, wordt met vrachtwagens afgevoerd naar een depot op het werkterrein van de aannemer. Daarvoor rijden er tussen 5 december en 14 december op maximaal vier verschillende dagen vrachtwagens een klein stukje over de Achterweg. Het gaat hierbij om een afstand van zo’n 100 meter. Er zijn verkeersregelaars aanwezig. 

Doorkijk in werkzaamheden

Zodra de bouwkuip klaar is, start de volgende fase. Dan wordt in de gebouwde bouwkuip de zuidelijke toerit en daarna ook het middelste spoorkruisende deel van de busonderdoorgang gebouwd. Tijdens de grote buitendienststelling in 2025 wordt dit spoorkruisende deel op de juiste plek geschoven, op de plek waar nu de sporen liggen. Na de grote buitendienststelling bouwt de aannemer de noordelijke toerit, ongeveer ter hoogte van de busonderdoorgang. 

Foto door Vincent Maaskant