27 februari 2024

Stationsgebouw in de steigers

Stationsgebouw in de steigers

Station Groningen wordt verbouwd. Maar ook het stationsgebouw wordt onder handen genomen. Dat besloot de directie van NS begin februari 2024. Het Rijksmonument uit 1896 wordt klaargemaakt voor de toekomst, tegelijkertijd met de rest van het station. 

Door de veranderingen in het stationsgebied als gevolg van Groningen Spoorzone, is het ook nodig het stationsgebouw aan te passen. Denk dan aan de gewijzigde loopstromen, het benodigde onderhoud, de plannen voor verduurzaming en het besluit van de gemeente om het Stadsbalkon aan te pakken.

Aanpak in fasen

De aanpak van het gebouw gaat in twee fasen. In de eerste fase gaat NS aan de slag met groot onderhoud. Door betere isolatie en energiebesparende maatregelen, wordt er minder gas gebruikt om het gebouw te verwarmen. Het gebouw wordt aangepast, zodat reizigers en voetgangers straks makkelijk hun weg kunnen vinden en de stationshal een logische route wordt. Ook de nieuwe winkels en kantoren zijn straks goed bereikbaar door logistieke wijzigingen. De tweede fase gaat over de invulling van de Westvleugel. Dat is het deel van het gebouw aan de kant van de fietsflat en de K+R. De invulling hangt af van de ontwikkelingen op het stationsplein, waar NS samenwerkt met de gemeente Groningen.

Gevelrenovatie

Wie nu over station Groningen loopt, ziet dat het gebouw al in de steigers staat. Daar wordt nu aan de gevel van het stationsgebouw gewerkt, waarbij een tijdelijke perronkap ervoor zorgt dat er op een veilige en makkelijke manier gewerkt kan worden. De consoles, die straks de perronkap moeten ondersteunen, zijn vernieuwd. Verder zijn er meteen werkzaamheden uitgevoerd aan de gevel en de kozijnen. Zo zijn alle kozijnen aan deze gevel vernieuwd en worden ze voorzien van nieuw glas conform de monumentale eisen en de richtlijnen die er gelden met betrekking tot duurzaamheid.